'

Hyvää alkanutta vuotta 2022!

19.1.2022 Kirjoittanut Sami Vuolanne

2021 oli todellisten mullistuksien vuosi. Työpaikoilla on ollut hyvää liikehdintää tasa-arvoistamisen edistämiseksi ja työnantajaliittojen puolella epävarmuutta työehtojen soveltamisesta. Teknologiateollisuus (Tietoalan työnantajaliitto) irtisanoutui työehtosopimustoiminnasta, millä on ollut vaikutuksia myös Pelialan toimijoihin.

Mitä tämä sitten tarkoittaa meille?

Lähtökohtaisesti hyvin vähän. Töitä tehdään pitkälti samoin kuin aikaisemminkin. Lain päälle siirtyminen tuo muutamia muutoksia, mistä tarvittaessa asiakaspalvelumme mielellään opastaa myös työnantajia. Työntekijöille suurimpia muutoksia on liukumasaldojen rajojen muutos +60/-20 tuntia, mikäli suurempaa rajaa on käytetty.

Nyt olisi hyvä tilaisuus ryhtyä pohtimaan, olisiko Pelialalla tarvetta yhtenäistää työehtoja alan omien ominaispiirteiden kautta. Jäsenmäärämme on hyvässä kasvussa, joten työelämän reiluus ja tasa-arvo on positiivisessa nosteessa. Pidetään se sellaisena! Useimmilla työpaikoilla asiat ovat hyvin, kuten kuuluukin. Käytännöt monissa asioissa ovat yhteneviä. Laitettaisiinko hyvä kiertämään ja lähdettäisiin yhteistyössä kehittämään Pelialan omien työehtojen raameja?

Omien raamien tuottaminen toisi lisää vakautta ja tasa-arvoa niin työntekijöille että työnantajille. Se auttaisi uusien startuppien kasvamisessa, kun olisi tiedossa miten muutkin peliyritykset toimivat. Ja mikä parasta tässä maailman tilanteessa, siitä saataisiin juuri meidän näköisemme.

IN ENGLISH below:

Happy start to 2022!

2021 was a year of real upheavals. There has been good movement in workplaces to promote equality, and uncertainty on the part of employers' associations about the application of working conditions. Technology Industries of Finland (information industry employers' association) resigned from collective bargaining, which has also had an impact on players in the game industry.

So what does this mean for us?

Basically very little. The work is being done in much the same way as before. The transition to the law will bring a few changes, from which our customer service will be happy to guide also employers if necessary. The biggest change for employees is the change in the limits of worktime saldo balances +60/-20 hours, if a higher limit has been used.

Now would be a good opportunity to consider whether there is a need for the game industry to harmonize working conditions through the industry's own characteristics. Our membership is growing well, so fairness and equality in working life are on a positive note. Let's keep it that way! In most workplaces, things are fine, as they should be. Practices in many respects are the same. Would it be good to get around and start working together to develop the framework for Finnish Game Industry own working conditions?

Producing our own frameworks will bring more stability and equality to both employees and employers. It would help grow new start-ups when you know how other gaming companies are doing as well. And best of all, in this world situation, it would make us look like us.

JAA ARTIKKELI KOLLEGOILLESI:

KATEGORIA: | KOMMENTIT: Ei kommentteja

Kirjoittaja

Sami Vuolanne

Sami is the president of Game Makers of Finland. He has long career in software development, major in server test automation development. On the trade union life, he has been active in both shop steward and several union bodies. On free time, he is father of two, active gamer, and technology enthusiast. You can find him using his GPS in the wild, having a glass of good whisky, or enjoying movies in his own home theatre. If you bump into him in on-line games, he’ll wear the nick squrppi.

Kommentit

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *



Peliala.fi » Parhaat käytännöt pelialalle!
'

Hyvää alkanutta vuotta 2022!

19.1.2022 Kirjoittanut Sami Vuolanne

2021 oli todellisten mullistuksien vuosi. Työpaikoilla on ollut hyvää liikehdintää tasa-arvoistamisen edistämiseksi ja työnantajaliittojen puolella epävarmuutta työehtojen soveltamisesta. Teknologiateollisuus (Tietoalan työnantajaliitto) irtisanoutui työehtosopimustoiminnasta, millä on ollut vaikutuksia myös Pelialan toimijoihin.

Mitä tämä sitten tarkoittaa meille?

Lähtökohtaisesti hyvin vähän. Töitä tehdään pitkälti samoin kuin aikaisemminkin. Lain päälle siirtyminen tuo muutamia muutoksia, mistä tarvittaessa asiakaspalvelumme mielellään opastaa myös työnantajia. Työntekijöille suurimpia muutoksia on liukumasaldojen rajojen muutos +60/-20 tuntia, mikäli suurempaa rajaa on käytetty.

Nyt olisi hyvä tilaisuus ryhtyä pohtimaan, olisiko Pelialalla tarvetta yhtenäistää työehtoja alan omien ominaispiirteiden kautta. Jäsenmäärämme on hyvässä kasvussa, joten työelämän reiluus ja tasa-arvo on positiivisessa nosteessa. Pidetään se sellaisena! Useimmilla työpaikoilla asiat ovat hyvin, kuten kuuluukin. Käytännöt monissa asioissa ovat yhteneviä. Laitettaisiinko hyvä kiertämään ja lähdettäisiin yhteistyössä kehittämään Pelialan omien työehtojen raameja?

Omien raamien tuottaminen toisi lisää vakautta ja tasa-arvoa niin työntekijöille että työnantajille. Se auttaisi uusien startuppien kasvamisessa, kun olisi tiedossa miten muutkin peliyritykset toimivat. Ja mikä parasta tässä maailman tilanteessa, siitä saataisiin juuri meidän näköisemme.

IN ENGLISH below:

Happy start to 2022!

2021 was a year of real upheavals. There has been good movement in workplaces to promote equality, and uncertainty on the part of employers' associations about the application of working conditions. Technology Industries of Finland (information industry employers' association) resigned from collective bargaining, which has also had an impact on players in the game industry.

So what does this mean for us?

Basically very little. The work is being done in much the same way as before. The transition to the law will bring a few changes, from which our customer service will be happy to guide also employers if necessary. The biggest change for employees is the change in the limits of worktime saldo balances +60/-20 hours, if a higher limit has been used.

Now would be a good opportunity to consider whether there is a need for the game industry to harmonize working conditions through the industry's own characteristics. Our membership is growing well, so fairness and equality in working life are on a positive note. Let's keep it that way! In most workplaces, things are fine, as they should be. Practices in many respects are the same. Would it be good to get around and start working together to develop the framework for Finnish Game Industry own working conditions?

Producing our own frameworks will bring more stability and equality to both employees and employers. It would help grow new start-ups when you know how other gaming companies are doing as well. And best of all, in this world situation, it would make us look like us.

JAA ARTIKKELI KOLLEGOILLESI:

Tunne yhteisösi
Seuraa meitä instagramissa